A jaký není ? Není sportovně založený, byť je schopen svižné jízdy a hbitých reakcí na pokyny řízení. Není to ani luxusní kára business class, i když je velký a prostorný. Nedělá si ambice do terénu, při jeho hmotnosti bych patrně uvízl i na horší lesní cestě. Je to prostě takový úplně normální rodinný kombík.
Odkud bych tak začal…od příchodu k autu, možná. Na celém autě je jen jediná klíčová dírka — v zámku dveří řidiče. I tu používám celkem sporadicky, spíše použiju dálkové ovládání centrálního zamykání. Centrál funguje i při použití klíčku a odmyká dveře, víko zavazadelníku a nádrž. Vevnitř pak nejsou žádná táhla na mechanické uzamčení dveří, jak je známe ze starších vozů, jediná možnost, jak vůz zamknout a odemknout zevnitř je eletricky pomocí tlačítka na palubní desce. Interiér je relativně prostorný, opět, jak už jsem naznačoval, nijak přehnaně luxusní, ale pohodlný. Sedadla už nejsou tak měkká jako ve starších Peugeotech, ale měkčí než ve starších škodovkách (kde jsem měl pocit, že sedím na dřevěné lavici). Na mé pozadí jsou však poněkud úzká — to může být způsobeno ovšem velikostí pozadí 🙂 Sedadlo řidiče je výškově nastavitelné. Ergonomicky je celkem na výši, na většinu věcí nemusím sahat nikterak daleko.
Co se týče odkládacích prostor, situace je tak nějak průměrná. Už jsem viděl lepší i výrazně horší. Před spolujezdcem je velká uzavíratelná schránka, osvětlená a klimatizovaná. Vejde se toho tam opravdu hodně, aktuálně je tam asi dvacet cd disků„ několik nabíječek na mobily, servisní knížka, a hromada papírů. Poměrně prostorné kapsy jsou ve všech dveřích. Další úložné prostory jsou na středové konzoli. Zde se nachází otevřený šuplík pod rádiem (zde ovšem může být místo schránky originál cd měnič, nebo se dá tovární rádio nahradit i velkým modelem 2DIN. Trochu větší příhrádka je před řadící pákou, za ní je místo pro nápoje, držák je pevný a s pevnou velikostí, pojme dvě plechovky až do objemu 0,5l nebo stejně velké PET láhve. Za nimi je pak další příhrádka, do ní s oblibou dávám mobilní telefon. Na sedadle spolujezdce je další kapsa, do které se přesně vejde přehnutý autoatlas, a na sedadle řidiče menší, rozměrovně odpovídající svinovacímu pětimetru. Pod volantem je malá schránka na klíče nebo drobné.
Přístrojový štít je vcelku jednoduchý. Rychloměr, otáčkoměr, teploměr, ukazatel množství paliva a pole kontrolek. Těch je zde celkem dvacet. Krom obvyklých, jako je tlak oleje, dobíjení baterie, světla, blinkry, nízkého stavu paliva, diagnostiky poruchy motoru a u dieselu žhavení se zde nachází kontrolka funkce ABS, ESP (vůz je tímto systémem vybaven), kontrolka zapnutého bezpečnostního pásu, která však kontroluje jen pás řidiče, spojená kontrolka ruční brzdy a poruchy brzd, u dieselu kontrolka přítomnosti vody v palivovém filtru, kontrolka funkce airbagů a kontrolka vypnutí airbagu spolujezdce. Ten se dá ručně deaktivovat klíčkem vedle páky ruční brzdy. Další kontrolka upozorňuje na malé množství chladící kapaliny a poslední kontrolka je výstražný nápis stop, který se rozsvěcuje s velmi závažnými poruchami a technicky méně zdatným řidičůn dá najevo, že situace je opravdu vážná a měli by co nejdříve zastavit a řešit problém. Další informace pak sděluje multifunkční displej, který kromě výstupů z palubního počítače, chybových hlášení a upozornění ukazuje i informace z autorádia nebo údaj o venkovní teplotě s upozorněním na možnou námrazu. Vůz je dále vybaven automatikou stěračů s dešťovým senzorem a automatickým tlumením světel se světelným čidlem. I tyto systémy hlásí funkci na tomto displeji. V rychloměru se nalézá digitální počítadlo ujetých kilometrů, které dále informuje o zbývajících kilometrech do servisní prohlídky a o množství oleje v motoru.
Nyní z auta vystoupíme a podíváme se zvenčí. Vůz nezapře francouzskou designérskou školu a působí přes své rozměry elegantně a vcelku kopaktně. Chcete-li to bez dealerských keců — vypadá menší, než je. Jak jsem zmínil v minulém článku, chtěl jsem původně dodávku, aspoň mini, a třistasedma mi přišla napřed celkem malá. Když jsem se posadil dovnitř, tak mne to tak nějak přešlo, a co se týče kapacity toho, co je schopná odvézt, mne překvapuje od stěhování dodnes tak nějak průběžně. Některé detaily mi přijdou vyslověně krásné, třeba přední světlomety. Byť na servis je to mor, protože světlomet obsahuje celkem pět různých žárovek. Za povšimnutí stojí také stěrače, které mají své osy na stranách vozidla a skládají se jeden přes druhý, podobně jako u autobusů. Na zadním okně je stěrač životní nutností, neboť kombi s téměř kolmou zádí má v dešti neprůhledné zadní okno po ujetí padesáti metrů. Zde je osička protažena sklem a pohání atypické ramínko s atypickým stírátkem — ze servisního hlediska další radost až na kost.
Podíváme se také pod kapotu, kde se nachází dvoulitrový turbodiesel HDi se vstřikováním Common rail firmy Bosch. Jak už to u moderních vozů bývá, moc místa kolem není. Staří mechanici, kteří nás učili svému řemeslu, říkávali: „hoď pětikorunu, nepropadne. Nemá kudy“. Podobně je tomu i zde.
Pomalu se dostáváme k nejsilnější zbrani 307 Break. Hádáte správně, kufr. Ten je celkem prostorný v základní podobě, tedy se zadními sedadly a platem. Plato oproti dnešním zvyklostem netvoří roleta, ale je skládací z tužšího materiálu. Díky tomu se dají lehčí předměty položit na něj. Pro jízdu tuto variantu nedoporučuji, protože plato je v úrovni horního okraje zadních sedadel a při náhlém zpomalení by tak předměty mohly putovat vpřed. Vzhledem k vysoké střeše by jim opěrky hlavy nebyly zásadnější překážkou. Po složení zadních sedadel pojme třistasedma víc, než pověstná Octavia. Ložná plocha má pak rozměry přibližně 170*109*90cm. Mensí slabinou je, že k vytvoření zcela rovné plochy je třeba sedáky vyjmout. To jde celkem snadno, po sklopení jen lehkým trhnutím je vysadíte z pantu, pak ale řešíte otázku kam s nimi. V kufru najdete dvě schránky v podlaze dvě síťované a dvě pevné přihrádky. Rezervní kolo je umístěno zespodu pod vozem, to je pro francouze typické. Má to tu výhodu, že nemusíte vyklidit v zimě do sněhu obsah kufru, chcete-li vyměnit kolo, ale je třeba počítat s tím, že ta rezerva bude slušně zaprasená. Na rozdíl od sklápěcího držáku u Peugeotu 605 je zde pouze naviják, který kolo pevně přitáhne k podlaze. Po dostatečném povolení lanka se ohnete pod vůz a kolo vytáhnete. Tedy po zemi.
Po usednutí za volant a otočení klíčku motor jako slušně vychovaný diesel žhaví. Ovšem velice krátce, sekundu, dvě. Po nastartování je slyšet, a zejména za studena. Když se ohřeje, ztichne, ale stále ho po sluchu zřetelně odlišíte od benzinového motoru. Dieselové klapání se zvýrazní při akceleraci v tahu. Ta je zpočátku poněkud laxní, než zabere turbodmychadlo. To ke zvuku přidá další nezaměnitelný efekt a ke kroutícímu momentu pořádný nášup. Občas i trochu dýmu. Vůz je sice vybaven filtrem pevných částic, ale nejsem si úplně jistý, nakolik ještě u tohohle vozu funguje. Sice by to měl hlásit palubní počítač, ale znáte to.…
AUto celkem zdárně klame tělem. Když máte subjektivní pocit, že jedete padesát, už to máte za pokutu a možná i za body. Pokud nesledujete rychlost, můžete si snadno naběhnout. Po zkušenostech s minulými vozy speciálně u mne k tomuhle zkreslení dochází. Musím si někdy empiricky ověřit, jestli i u jiných řidičů.
Na závěr už jen drobnosti a postřehy- vůz je vybaven elektrickým ovládáním předních oken — s dvoustupňovými spínači. Na první pozici spouštíte, nebo zvedáte dokud držíte tlačítko. Na druhou pozici jde okénko samo až do koncové pozice. Ideální, třeba když odjíždíte od závory parkoviště. Stisknete a nestaráte se. Nicméně, to už je dneska asi standard, jen já žiju ještě v roce 1995. Zrcátka jsou taktéž elektricky ovládaná. Střešní okno nemáme, zato klimatizaci, byť jen manuální. Autu kupodivu nejvíc svědčí cestování po prvotřídkách a podobných hlavních silnicích nedálničního typu, s dálničním provozem stoupá spotřeba i teplota motoru. Servis je takový.…francouzský. Výměna žárovky vpředu by ještě šla. Byť občas potřebujete třiceticentimetrové prsty. Vzadu to znamená vyoperovat světlo. Jeden šroub je zvenku, ten by šel, druhý je schovaný v další schránce v čalounění, přičemž zjistíte, kam Pierre schoval nářadí na výměnu kola. Ve výše zmíněních schránkách v podleze je totiž nenajdete.